söndag 4 augusti 2013

Virkad jordgubbstårta med typ nåt slags mönster

Jag är urusel på att skriva exakta mönster så ska man läsa mina mönster så bör man nog kanske veta vad man gör och använda detta som stöd. Men jag har i alla fall till barnens stora glädje virkat en jordgubbstårta där alla tål grädden. Var inspirerad av jordgubbsväskan jag gjorde och tänkte att det måste ju gå o virka typ samma maskor fast man gör de på rundvarv och det gick det. Så här gjorde jag...

Jag gjorde en magisk ring med 15 stolpar men i efterhand hade det nog varit bättre med 12. Tänkte att det skulle vara bra delbart med 3 men det är ju faktiskt 12 oxå. Sen ökade jag med 2 i varje st ett varv

På tredje varvet gjorde jag 3 st jämnt fördelade maskor där jag gjorde 5 hst i samma maska och slutligen drog igenom alla

Då blev det så här och sen bytte jag tillbaka till vitt o låste med en sm


3e varvet klart. Glöm inte att öka lite fint så rundeln blir platt

Nästa varv gjorde jag jordgubbar i mellanrummen

Sen kan man ju göra gubbar lite där man tycker att det passar. En del kanske vill ha raka led o en del huller om buller. En del många o en del ett par få. Gör som ni vill, ni fattar galoppen nu hoppas jag. Nu är det dags för en grön tråd.

Sy i 3 stygn på varje gubbe

Det går att virka dessa gröna stygn oxå men det skulle bli alldeles för jobbigt tyckte jag, detta gick lika bra.

Baksidan ska vi inte prata om =)

Snyggt va?

Virka sen i de bakre maskbågarna o vika så långt som du vill ha tårtan hög. Plättlätt!  



Hmm, saknas något


En jordgubbe på toppen såklart. NU är den klar =)

Sätt gärna en pappskiva upptill och nertill så den får form annars sen den lätt ut som en fotboll när du stoppar upp den. Virka en rundel och sy fast undertill.

Inga kommentarer: