tisdag 30 september 2014

Små nattugglor

Jag är inte superbäst på att skriva mönster men
för en gångs skull har jag iaf skrivit ner hur jag har gjort.
Sen kan jag inte garantera att jag glömt nåt men ni kan
väl se mitt mönster som en fingervisning i rätt riktning
istället för nåt man slaviskt bör följa så blir det nog bra ändå =)


Kropp
8 fm i magisk ring
2 i varje (16)
2 i varannan (24)
2 i var 3:e (32)
1 i vardera av de bakre bågarna (32)
5 varv med vardera 32 maskor
Minska med att dra ihop var 4 och 5:e maska
2 varv till, byt färg på sista maskan (till vingfärg exempelvis men se
till att ha gjort vingarna innan)
Virka vingarna - gör två
6 lm börja i andra från nålen o virka 4 fm, 3 fm i sista maskan och fortsätt sen på andra
sidan med 3 fm, avsluta med 2 fm i den sista. Sen virkar man runt, runt
5 fm, 2 i 1, 5 fm, 2i1, (14)
3 varv med fm (14 i varje)
Minska på nästa varv med att dra ihop 2 maskor på vardera (kort)sida (12)
4 varv till med fm
Virka sen ihop sidorna genom att dra igenom maskorna på båda sidorna, då bör du ha 5 fm kvar
upptill till slut. Klipp av tråden
Fortsättning på kroppen
när du virkar första varvet med den nya färgen så virkar du på vingarna så här
4 fm, dra nålen genom maskan på vingen och sen på kroppen, virka som vanligt tills du har 9
maskor kvar, då sätter du dit andra vingen och virkar 4 fm på slutet.
4 varv med fm
1 fm, 2 ihop varvet ut
2 ihop varvet ut
Ögon
8 hst i svart, byt färg (jag bytte till orange)
2 fm i varje hst, byt färg (jag bytte till vitt)
1 fm, 2 i 1 varvet ut och dra av tråden
Gör två o sy fast på ugglan
Näbb
6 fm i ring, sy fast
Stor uggla
6 i magisk ring
Öka upp till var 7:e och virka sen ett varv i de bakre bågarna
Virka 4 varv
Minska med att dra ihop maska 7 och 8
Virka 2 varv
Dra ihop maska 6 och 7
2 varv
Dra ihop maska 5 och 6
Virka 3 varv och byt sen färg
Virka på vingarna
Virka 5 varv
Stora vingar
8 lm
Öka som på de andra
Virka 3 varv
Minska i hörnen
Virka 2 varv
Minska i hörnen
Virka 3 varv och virka sen ihop till 6 fm
Stort öga
10 hst i ring, byt färg
2 fm i varje hst (20) Byt färg
1 hst, 2 i nästa varvet runt
fäst o sy fast
 

Inga kommentarer: