tisdag 1 november 2011

Idiotförklara mig gör jag helst själv

Att lite akut få tag på en bilfirma som har tid nu när alla ska byta däck är inte det lättaste. Dock har vi ett par alternativ här i Orsa, så jag ringde runt. Den första hade inte tid. Hos den andra lät det så här:

- Hej, jag tror jag har lite av ett akut problem med katalysatorn.
- Jaha, vad har du för problem då?
- Jo, bilen verkar liksom inte gå ibland. Man kan gasa bäst man vill men det känns som man varvar på tomgång så bilen drivs inte alltid framåt.
- Jaha, och du tror du att det är katalysarorn då a nån anledning?
- Eh, nej jag är inte utbildad mekaniker men jag trodde du ville ha problemet beskrivet. Anledningen till att jag gissar katalysator är att det blinkar med stora gula bokstäver KATALYSATOR FEL på kontrollpanelen. Men som sagt, det är bara en gissning...

Vi ringer nästa...

Han är iaf trevlig o ber mig komma in. Det är sen han lite skämtsamt idiotförklarar mig med glimten i ögat. Men nu har jag iaf lärt mig att man bör byta olja varje år o kanske serva bilen då o då trots att den går bra. Men men.. Jag fick en isskrapa på köpet o en trisslott så jag återkommer nog ändå =)

Men jag tycker det är hög tid att Tuppen tar det där körkortet nu så jag kan börja skylla på honom. Vore skönt o kunna nödlögna med "ja, det är ju min man som har koll på bilen så jag vet inte när den blev servad sist. Jag kör bara barnen till skolan o handlar mat typ"

3 kommentarer:

Cin sa...

Ha ha. Jag föredrar att svara mekanikers frågor med: "öh... den är blå" för oavsett vilket svar jag ger, så blir jag idiotförklarad och då kan jag likaväl dumförklara dem med "Varför skulle jag hålla koll på det??"

Ps De vet ju inte om att tuppen inte har körkort. Kanske är du bara den som olyckligtvis fick lämna bilen på verkstan den dagen ;-) Ds

hönsmamman sa...

Du har å rätt kloka Cin. Ska börja skylle på tuppen i alla lägen =)

Cin sa...

You go! Finns ALLTID ett sätt att vända det till makens fel (för mig) så jag inte behöver ha eget ansvar ;-)
hihi