söndag 21 april 2013

Fabel-bibliotek

Mitt lilla referensbibliotek av småfigurer ökar ständigt. Jag skulle vilja virka så många olika djur jag kommer på så när man vill berätta en saga, antingen redan befintlig eller hitta på en själv, ska jag bara kunna plocka ut de djur jag behöver. Finns så många bra fabler som är korta så barnen orkar lyssna och de innehåller ju bra budskap. Tänkte dela med mig om hur jag gör figuerna. Längst ner finns mönstret i sin helhet.



Jag börjar med en magisk ring med 10 stolpar, 
varv 2. gör jag 2 stolpar i varje stople
varv 3. 1 stope i första, 2 i nästa varvet runt
Sen har jag en bottenplatta med 30 stolpar
Jag väljer att sluta varje varv med en smymaska för att det ska bli så rakt o jämnt som möjligt.


Sen virkar jag halvstolpar och virkar varje maska i varv 4 i den bakre maskbågen på stolpen
virka 3 varv till men då i båda maskbågarna. Klipp ut en platta i starkare papp, typ kartong och lägg i botten så att figuren sen ska kunna stå stadigare och behålla sin form efter att du stoppat den med vadd.



Varv 8 minskas genom att virka 3 hst, sen 2 ihop till en
varv 9-10 en hst i varje maska
Sen minskar jag varv 11 med att virka 2 hst, sen 2 ihop till en följt av 2 vanliga varv till
varv 14 minskas med 1 hst, sen 2 ihop till 1



Nu har det blivit en liten kon. Vill man ha en lång figur gör man fler varv mellan minskningarna och vill man ha en tjock minskar man inte förrän upptill, det där kommer ni se hur ni vill ha det. 
Sen börjar jag direkt på huvudet.

v.15 1 hst, 2 i en
v.16  2 hst, 2 i en
v.17 3 hst, 2 i en
v.18-19 1 hst i varje
v.20 3 hst, 2 ihop
v.21 2 hst, 2 ihop
v.22 1 hst, 2 ihop
v.23 1 hst i varje
ta av tråd och sy ihop maskorna o så var det klart!



Ser ut som en liten Fia-med-knuff pjäs
Sen lägger jag bara till ev detaljer. Öron, ögon, nos, svans
Grodans ögon virkade jag en magisk ring med 6 fm, bytte färg till vit och virkade 2 hst i varje maska, bytte färg till grönt och virkade 2 hst i varje maska och fäste på huvudet.


En del djur får svans och storken fick ben som kan dingla över kanten annars får mina djur eller gubbar sällan armar och ben och sånt. Det behövs inte tycker jag för berättelsen och det som egentligen tar en massa tid är att virka smågrejer o fästa så jag har skalat av allt onödigt. Räven fick ju lov att få en liten strut till nos annars hade han förlorat sitt karaktäristiska utseende så man får kolla vad som behövs. Likaså musen och vargen. Där är huvudet virkat för sig för att få den avsmalnade formen.


Grundmönster

v1. 10 st i magisk ring
v2. 2 st i varje st = 20 st
v3. 1 st, 2 i 1 = 30 st
v4. hst i den bakre av varje maskbåge
v5-7 1 hst i varje = 30 hst
v8. 3 hst, 2 ihop = 24 hst
v9-10. 1 hst i varje
v11. 2 hst, 2 ihop = 18 hst
v12-13. 1 hst i varje
v14. 1 hst, 2 ihop = 12 hst
v15. 1 hst, 2 i 1 = 18 hst
v16. 2 hst, 2 i 1 = 24 hst
v.17. 3 hst, 2 i 1 = 30 hst
v18-19. 1 hst i varje
v20. 3 hst, 2 ihop = 24 hst
v21. 2 hst, 2 ihop = 18 hst
v22. 1 hst, 2 ihop = 12 hst
v23. 1 hst i varje och dra ihop

Lycka till!

Inga kommentarer: