onsdag 19 juni 2013

Midsommarkransar

 Började med att jag virkade midsommarkransar till barnen. Jag råkade lägga ut en bild på FB och det spred sig som en löpeld. På 3 veckor hade jag gjort 14 stycken och har nu fått ihop 2 till men nu är det nog stopp innan midsommar. Även solen har sina begränsningar ;-) I början virkade jag bara in diademen  rakt av, men sist testade jag att vända raden och på tillbakavägen virka på bladen direkt. Nackdelen är att man får ju placera bladen lite på chans och fördelen är ju att man slipper fästa tusen delar.

Börja med en stomme, använd metalldiadem så går de inte sönder under små grodorna ;-)

Sen är det bara att fylla på

Här virkade jag alltså på löven på ett tillbakavarv.
Som sagt - sen är det bara att fylla på

Klockor, ringblommor, kvistar o blad - ös på



Har även gjort med "näckrosor"

Hela familjen gjorde sig bra o lite sommargrönska

TREVLIG MIDSOMMAR TILL ER ALLA!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ååååh vad fina!!!
Du är kreativ som få. Förstår verkligen att du fick beställningar på dessa.
Jag jobbade på midsommarafton och hade ingen krans eller ens ngr futtiga små blomster att sätta i uppsättningen. Så jag virkade mig ett par lösa blommor som jag satt runt knuten. Men detta, det var tusen ggr smartare, särskilt att virka kring ett diadem.
Ska sno idén rakt av till nästa midsommar! Tack för inspirationen :)
vänligen PPD

hönsmamman sa...

tackar tackar =) Nu när midsommar blommat över lite har jag börjat med prins/prinsesskronor. Blir sjukt snyggt. Kommer väl ett inlägg om dom oxå antar jag =)