onsdag 23 oktober 2013

Tomtebobarnsmössa eller Mario storsvampen som jag tänkte mig

Jag fick den briljanta idén att göra en Mariosvampmössa men Lillhöna ville ju absolut inte ha några ögon. Så hon blev ett tomtebobarn och miniägget får jag hoppas blir stor i sin som Mario så jag slipper bära runt på henne mer. Det här mönstret är inte så grundligt o övertydligt och vill ni att jag är tydligare får ni säga till. Jag virkade på fri hand o tänkte basker i huvudet.

Gör 10 stolpar i en magisk ring (röd tråd)
2 st i varje
1 st, 2 i nästa
2 st, 2 i nästa
3 st, 2 i nästa
9 st, 2 i nästa (alltså varannan ökning)
10 st, 2 i nästa
11 st, 2 i nästa
12 st, 2 i nästa
3 varv med bara stolpar
4 stolpar, dra ihop 5e och 6e stolpen varvet runt.
Byt till vitt garn
10 stolpar, dra ihop 11e och 12e stolpen
Ett vitt varv med stolpar. Andra varvet virkar du in ögonen framtill om du inte hellre till sy på dem efteråt vill säga. Sen virkade jag ett varv till med stolpar och a slutade sen med 2 varv halvstolpar.

Prickarna virkade jag med 10 stolpar i magisk ring och ytterligare ett varv med 2 i varje o sydde sen på.

Denna passande min 6 åring och var kanske något stor på 4 åringen. Till henne kommer jag ta in kanske 6 maskor till på det första vita varvet.

Inga kommentarer: