onsdag 18 maj 2011

Jag tror jag har löst frågan med morgondagens lärare

Jag hade en rätt lustig dröm inatt. Kanske var det för att jag av någon anledning låg o tänkte på en länk jag kommenterade på facebook (ordlistan gillar inte facebook som ord, men föreslår rart Falserbo eller pokerface som förslag) för ett par dar sen. Länken handlade om en rätt korkad åsikt från en utbildningsminister. Kortfattat tycker han att lärare inte behöver pedagogisk kunskap så länge de har kunskaper i ämnet de skall undervisa i typ.

I min dröm hade regeringen slösurfat runt lite på fb o funnit min kommentar, som gick åt det lite mer kritiska hållet, och ringde upp mig för att anställa mig som konsult. De sa surt att "ja, lös lärarrekryteringen så mycket bättre själv då" och gav mig fria händer. Dock måste jag välja bland alla opedagogiska människor som sökt tjänsterna.

Men jag tänkte tillbaka till när man själv gick i gymnasiet. Vilka lektioner kommer man ihåg än idag? Vilka ämnen var intressanta? Vilka kunskaper sitter ristade? Jo, var det inte en väldigt pedagogisk lärare så var det en skitsnygg lärare. Så det första som enväldig konsult o lärarkårsrekryterare så slopade jag allt vad genus o sånt hette o skapade renodlade pojk- o flickklasser. Sen anställde jag snygga killar som lärare åt flickorna o heta tjejerlärare åt killarna. Naturligtvis människor med stora kunskaper inom ett visst område. De stackars elever som råkade vara homosexuella hamnade mellan stolarna men Hey - lite svinn får man räkna med.

Efter ett par år gick 95% av alla elever ut med toppbetyg (5% var homosexuella) och alla hyllade mig o ville ge mig konsultjobb överallt.

Men kanske var det lite av en sanndröm, för jag har sökt ett toppenjobb och idag blev jag uppringd. Imorgon ska jag på intervju så håll tummarna!