måndag 30 juli 2012

Den stora skattjakten

I helgen var det dags för den stora skattjakten. Vi hade samlat på oss flytvästar, fixat båt och granskat kartan. Systeryster var med, för att ro o hålla ställningarna med 3 barn i båten var inget jag ville göra ensam. Och tur var väl det för miniägget hängde mer över relingen än satt i båten så det var tur att det fanns ett stort handtag bak på flytvästen.
På väg ner till båten

Ilastade. Jag kände mig grymt sexig i flytväst, men det hade blivit tungt  för hönorna att ro hela vägen tillbaka om jag skulle dratta i.


Dock kände jag rätt snabbt att jag aldrig skulle orka eller klara av att ro med flytväst tyvärr. årorna slog i och gick inte runt och svetten rann. De oroliga hönorna lugnade jag med att den fortfarande satt fast runt ena benet så jag skulle flyta ändå om jag skulle trilla i.
Kartan med, annars hade det blivit svårt...


 Väl iland började sökandet. Kartan var inte helt lätt att tyda, men tack o lov kunde man se vissa riktlinjer. Måste ju säga att landskapet ändrats rätt mycket på 400 år. Efter ett litet tag så kom hönornas moster med en fjäder, precis en sån som kanske kartan hade skrivits med. Efter en stund hittade vi även ett gammalt ben - kunde det vara en del av skelettet av den gamle Ben-Gunnar som lidit svältdöden på ön vaktandes skatten?  Inte långt därifrån gjorde storhönan den fantastiska upptäckten av en bit tyg. Det var en gammal piratflagga. Det verkade som om vi hade hamnat på rätt ö. Men var skulle vi gräva? Vi skrapade lite med spaden och såg oss omkring. Hmm. Storhönan hade hittat precis hittat ett svart/gult blad som hon höll upp och konstaterade att "detta skulle nog inte pappa tycka om, titta mamma". Jag tog ett steg bakåt och gjorde en baklängeskullerbytta då min fot fastande i en stor grop. Jag rasade rakt ner i barr och sly och storhönan ropade "TITTA MAMMA!" . Ja, jag såg lövet, ropade jag nerifrån lingonriset...

Nej mamma, titta skatten!!



En påse full med diamanter 
Två väldigt glada skattjägare

Hem fick systeryster ta årorna

Miniägget somnade i vågorna
Väl hemma turades de om att gå igenom skatten och sortera och göra fint i kistan. Förutom alla diamanter och ädelstenar innehöll den några porslinshundar, 2 porslinsaskar med lock, tre små glas med gultkanter, två etuier från Kina med fint sidentyg innehållande medaljer och spelande kulor och en massa mynt och sedlar som såg asiatiska ut. Kistan innehöll också ett par gamla tavlor, kanske var det sjökaptenes fru och barn på bilderna? Pengarna ska vi höra med banken om de fortfarande är värda något och om vi kan växla dem till svenska pengar. 


Lillhönan vaktade skatten med sitt liv, hon ville helst sova med den men det sa den rara hönsmamman lite stopp till. Men hon putsade den fin med våtservetter flera gånger och såg till att allt fanns kvar på plats.
Vi har haft en helt fantastisk helg och barnen är supernöjda. Det har varit otroligt spännande att få uppleva detta äventyr med mina barn. Något som vi har gått och väntat på hela sommaren. Kan verkligen inte tacka alla nog som varit engagerade i detta och hjälpt till på olika vis. Detta kommer vi minnas för livet. Tack!

3 kommentarer:

systeryster sa...

Synd att man lixom inte kan göra om det, men vi får väl hitta på nåt mer skoj =) leta efter Rackarn den rödes skatt kanske...;P

Cin sa...

Åh vad underbart!!!

IcaMalin sa...

Åh, va kul!!