tisdag 2 augusti 2011

Afrikas horn

Så här ska ett barn se ut, inte så här

Jag har precis nattat Miniägget. En go liten bebis som följer sin kurva perfekt. Jag pussade hennes mulliga små lår och hon skrattade. Jag pruttade på hennes mjuka mage och hon skrattade. Jag pussade hennes runda små kinder och hon log. Sen sa vi godnatt och jag såg henne somna. Vi har det bra.

En annan mamma tvingades göra valet att lämna sina 2 barn, 7 och 9 år gamla i öknen för att de inte orkade gå och fortsätta med sin 2-åring för att ta sig till ett läger där hon förhoppningsvis skulle få mat och hjälp. Vissa har gått över 40 mil. När de var framme vände pappan tillbaka för att försöka hitta deras andra barn igen. Förhoppningsvis vid liv.

Tänk er att höra era föräldrar säga att "vi måste fortsätta utan er". Tänk er att se er mamma och pappa försvinna och du är bara 7 år gammal. Storhönan är snart 7 år. Ett litet barn bara. Jag tänker på dessa barn dag som natt. Hittade han dom? Var dom vid liv? Tog de sig till lägret? Fick de någon mat och lite vatten? Tänker på alla de som inte klarade av resan utan dog efter vägen. Tänk att hålla sitt barn i famnen och se det dö... Eller att se sina barn tyna bort en efter en i lägren, eller hemma i byarna...

Vi har sett bilder på svältande barn förut, men det är lika hemskt nu för det. Säljer ut alla mina pärlor som jag inte använder och de smycken som jag gjort men inte fått sålt eller inte hunnit med att lägga ut och som mest ligger o tar plats. 10 spänn per smycke vid avhämtning, annars tillkommer porto. Annars hoppas jag verkligen ni går in via läkare utan gränser och gör vad ni kan. Vi kan lite allihopa tror jag. Lite är mycket för någon annan! Pärlorna hittar du här.

2 kommentarer:

Filippa, Läkare Utan Gränser sa...

Hej,

Tack för att du engagerar dig för att hjälpa till på Afrikas horn. Det uppskattar vi mycket!

Filippa
Läkare Utan Gränser

hönsmamman sa...

Hej o tack för att du lyckades hitta in till mig. Jag tycker läkare utan gränser är en bra organisation som hjälper mest där det behövs men glömmer ingen o gör ingen skillnad.