måndag 2 augusti 2010

Goddag yxskaft

I förmiddags hade jag och storhönan en konversation om rävar... eller nåt annat... jag vet faktiskt inte riktigt ...

- Vad är en räv, mamma
- Vad det är? Tja, ett djur
- Men vad för djur? Vad heter det?
- Djuret heter räv. Den är ett kattdjur. Jag förstår inte riktigt vad du vill veta
- Jamen, hur ser en räv ut?
- Oj, den ser lite ut som en stor katt fast med en nos som kanske är lite mer som en hundnos o så har den lång, stor svans... Och så är den lite rödaktig.
- Röd?
- Ja, röd. I pälsen.
- I pälsen?
- Ja den ser röd ut alltså i pälsen. Håret är rött.
- Är den röd?
- Ja, den är röd
- Vilken? Vargen?

Total förvirring råder....

5 kommentarer:

typBaeckman sa...

ofta räv är ett kattdjur? ;o det sr väl mer ut som en liten hund, eller?

allvetande hönsmamman sa...

Ofta kofta =)
Är dom inte kattdjur dom där, lo, räv o järv o såna typ... Vi får fråga vår ystra syster som är expert *haha*

Nina sa...

Lo är iaf kattdjur, järv tror jag nog mer är nån slags björn(?) Räv.. har jag aldrig förknippat med katt, faktiskt. Men jag har ingen aning. Tycker nog den är mer lik en hund isf.. Du bloggar väl om svaret sen, ifall du får veta?! :)

hönsmamman som visade sig inte veta så mycket sa...

Ja Nina, här kommer svaret. Min upplyste man meddelad att räven mycket rikitgt är ett hunddjur. Sen gissade jag oxå på typ björnhållet men björndjur var ingen riktig kategori på det viset tydligen som sträckte sig så mycket längre än utanför familjen riktig björn. Men mårddjur skulle ge rätt om du var med i Jeopardy =D

Systeryster sa...

räv är ett hunddjur..hallå! är du lite korkad eller? ljuger för dina barn sådär...