måndag 23 augusti 2010

Jag ser ljuset

Åkte ju på en värsting till magsjuka här i dagarna. Lillhöna har varit lite dålig i magen men i lördags blev jag akut jättemagsjuk. Jag gick från rätt ok till att ligga huttrande på golvet under en filt samtidigt som jag kämpade för att hålla ögonen öppna så jag skulle se så inte miniägget stoppa något i munnen eller tippade omkull. Hon var dessutom inte road över att inte bli road om man säger så.

På det viset har jag kanske skämt bort mina barn. Jag har oftast lekt med dem, burit dem eller på andra sätt underhållit dem istället för att de ska gnälla. Men jag tog min lilla kudde o min filt o så bytte vi strategiskt rum lite då o då. Lunch va inte o tänka på. Bara den tänkta lukten gjorde mig illamående. Får bli frukt o mackor tänkte jag. Och det är nu jag kommer berömma min stora höna som lade köttbullar på ett fat, stoppade in i micron, dukade åt sig o lillhöna,hällde mjölk o delade upp varma köttbullar (o frågade så fint hur många lillhöna ville ha) o ställde fram tomater till. Sen dukade hon av iaf sin egen tallrik. Underbara lilla unge...

På kvällen hade hon en överraskning till mig sa hon. Hon skulle sova hela natten hos sig så jag fick vila ordentligt så jag kunde bli frisk. Och det gjorde hon. Och på morgonen så hörde jag hur hon var uppe och tassade i dörröppningen. Men istället för att som vanligt väcka mig o kräva min omedelbara uppgång hörde jag henne säga till lillhöna: Kom vi leker en stund på vårat rum så mamma får sova klart. Vi kan klä på oss själva oxå, jag kan hjälpa dig om du vill? Sen lekte dom ett bra tag.

Men nu är jag frisk igen o fröken skitunge är tillbaka ;-)

1 kommentar:

Evelin (Ica-Malins älsta dotter) sa...

Men vad duktiga dom små barnen är :)