måndag 9 augusti 2010

Hur var det med avståndsbedömningen egentligen






Vi har hunnit med att vara på släktträff i Iggesund också den här helgen. Men när vi tröttnade på släktingarna så tog vi tillfället i akt att bestiga den berömda slagghögen. Hönorna var så duktiga som klättrade uppför det helt enorma berget alldeles själva. Enormt om man ska tro min systeryster iaf, då hon flämtande utbrast "det där kunde ha varit jag" när hon fick se löpsedeln om den stackarn som fallit 1000 meter mot sin död på K2 när vi kom tillbaka. Hon fortsatte "Ja, kanske inte 1000, men säkert 500"

Jag vet inte hur hög slagghögen egentligen är men jag skulle tippa på mer runt en 40-50 meter. Ungarna knatade trots allt upp själva och det tog knappa 10 min. Och då med kisspaus och fikapaus i form av plockning av hittade smultron. Så 500 ställer jag mig lite tveksam till. Men utsikten är det inget fel på och eftersom Tuppen blev miniäggsvakt nere på marken, så innehar fortfarande min ungdoms kärlek ensamhet på bedriften att pussa-Elin-på-toppen. Fast det nämnde jag inte för Tuppen förrän vi kom tillbaka för då kanske han hade velat ändra på det, och jag orkade fan inte springa upp en gång till...

1 kommentar:

Anonym sa...

Iggesund - Wikipedia
Något som sällan undgår besökare och förbifarande är "slagghögen" (eller slaggberget) en 66 meter hög kulle av slaggprodukter från …
sv.wikipedia.org/wiki/Iggesund - Alternativ