lördag 18 augusti 2012

Kärring-fika

Hur mycket jag än vill tänka på mig själv som fördomsfri så måste jag erkänna att även solen har mörka platser. En fördom jag har är att det bara är gamla tanter som bakar efter recept som de hittat i senaste (eller ett gammalt) nummer av Ica-kuriren eller hemmets veckotidning eller liknande.

Nu hade Icas tidning som heter buffé nu för tiden ett recept på potatiskaka.  Jag bad med hånfull stämma barnen lyssna - en kaka på potatis och kikärter! Lillhöna tyckte den såg fantastisk ut (men det mesta i hennes ögon är fantastiskt och underbart) och undrade om hon tålde den. Jag började läsa, ingen mjölk. Glutenfri med då det var mandel och potatis. Sen kom nästa fördom - kikärtorna. Vem fan äter kikärter o tycker det är gott liksom? Jag har visserligen aldrig smakat men ärtor. Hu.

Men lillhöna ville gärna prova och eftersom vi skulle ha mormor o morfar här på middag med svärföräldrarna så tänkte jag att då kan dom äta och jag skylla på min diet och tappert låta bli. Perfekt.

Men med lime i, hallonglasyr och färska bär doftade den så gott att jag smakade en liten bit. Och gud vad god den va!


Inga kommentarer: