måndag 22 juni 2009

Pedagogiska metoder

Det finns en allmän pedagogisk metod som går ut på att man stoppar undan leksaker lite då o då för att sen ta fram dem långt senare. Grejen ska då vara att barnen har glömt sakerna o blir överlyckliga för det känns som om dom fått helt nya grejer. Själv behöver jag inte göra det här då det sker helt automatiskt. Idag slängde jag nämligen ut den gamla mattan som hade ett flertal obestämda fläckar o ett flertal fläckar från en misslyckad potträning som inte syntes längre men som jag fortfarande såg i mitt inre för jag visste att dom funnits där. Och när jag ändå var igång så vände jag upponer på sofforna. Det finns nåt sjukt tillfredsställande med att veta att det är rent o fint under soffan trots att det inte syns.

Och där under soffan låg alltså leksaker som varit borta tillräckligt länge för att ge barnen stora ögon. Leksaker som kunde fylla en hel låda. Så detta hus sållar slutledningsvis bort leksaker av sig självt, perfekt. Ska aldrig flytta härifrån.

2 kommentarer:

skånepåg sa...

hur ofta städar du under soffan ??

hönsmamman sa...

Inte så ofta som jag borde men inte heller så sällan som det låter =)