tisdag 1 september 2009

Rubrikstolkning

Igår snabbscrollade jag aftonbladet innan läggdags o fann rubriken "Dom fick betalt i mjöl" typ. Det handlade om det nya programmet den stora resan där man ska leva med infödingar eller nåt liknande för att se skillnaderna o tydligen var det väldigt rasistiskt o ge infödingarna betlat i mjöl.

Nu läste jag aldrig vad det handlade om, men eftersom jag gillar o göra mina egna tolkningar så kommer nu mina högst personliga tankegångar. Dom här infödingarna kanske helt enkelt uppskattade mjöl. Kanske är det mjöl deras dagliga liv är baserat på för att överleva dag för dag. Man kan göra mycket med mjöl. Baka o laga saker så man överlever. Kanske hade det varit bra med lite stålar o betala byborna med men det kanske medförde att de skulle behöva vandra 13 mil genom sump o träsk utan skor för att köpa just mjöl. Var det då inte lika bra att ge dem mjöl från början. Underlätta för alla liksom. Eller möjligtvis inte för oss västerlänningar eftersom mjöl är tyngre än pengar.

Inga kommentarer: