söndag 9 januari 2011

I valet o kvalet

Jag har ju hintat om mina ommöbleringsplaner tidigare. Så här är det.. I dagsljus så ser man ju lite mer nyktert på sina vansinnesideér.

En total ommöblering o byte av rum på övervåningen skulle innebära rejält med energi. Energi som får mig att tvivla på om det är värt det. Det finns fördelar o nackdelar med båda besluten som med allt.

Ha kvar gamla sovrummet - fördelar

* Det är ett mörkare rum

* Det är ett mindre rum, vi ska ju bara sova där

* Jag trivs i rummet, det är mysigt

* Fönstret är mot skogen till, man ser månen på natten

* Jag slipper demontera, släpa, städa, rensa, montera upp igen o sen ha träningsvärk

* Jag kan satsa energin på att ta itu med källaren istället


Ha kvar gamla sovrummet - nackdelar

* Det är just litet, spjälsängen får inte plats bredvid sängen och jag får krypa in i sängen från fotändan. Tuppen har dock en smal liten gång som han klämmer sig in i.

* Det ser alltid rörigt ut för det är så litet och det ligger precis så man ser in i det så fort man kommer upp för trappen. Och man måste upp för trappen om man ska passera förbi till lekrummet. Jag kan blunda men om vi har gäster ser de oxå in i röran om de ska vidare in i lekrummet.


Byta rum - fördelar

* Vi får plats med sängarna på rad, även spjälsängen

* Vi får stort fint rum, stora fönster med mysig utsikt över orsasjön

* Vi kan flytta in miniägget i garderoben sen när hon vill ha eget rum o tills dess kan de ha tv-mysrum där så jag får softa i sängen på morgonen i ungefär 1 timme o 23 minuter (genomsnittstiden för en Disneyfilm)

* Miniägget får sova lite mer ostört då hon kommer längre ifrån nedervåningens ljud

* Lilla rummet blir ett renodlat lekrum utan massa sängar

* Vi får ett kanske lite mer vuxnare sovrum pga ytan, i lilla rummet har vi ju endast plats för (o knappt det) sängar.

* Dataskåpet i barnens nya rum flyttas upp o slipper ta upp halva ytan i deras nya sovrum så hönorna får mer plats o leka där.


Byta rum - nackdelar

* Vi förlorar en bra extrasäng (som vi ändå inte har madrasser till iofs) om det kommer gäster som inte vill sova i källaren.

* Som ovan - kraft, energi o träningsvärk

* Kommer vilja hiva 2 vita garderober som då inte får plats men har ingenstans att lägga det som finns i garderoberna nu.


Jag vet inte hur jag skall göra - hjälp mig!!

Källaren kommer jag ändå att ta tag i men inte förrän till våren då man kan bära ut all bråte o bara sortera in det som ska sparas igen o barnen kan springa omkring, det funkar inte nu med kyla o 2 meter snö. Så argumentet att lägga energi på källarn kanske jag kan sålla bort när jag tänker efter...

6 kommentarer:

Fanstyg sa...

DO.IT.

Cin sa...

Just do it!

morsan sa...

Jag hjälper dig! Jag tycker det låter som en bra idé!

Dansken sa...

Möblera om , det tycker jag att ni skall göra

Ellie sa...

Håller med, möblera om!

hm sa...

ok jag göret.

Mamma kan du se till o bli arbetslös nån gång så du kan hjälpa till =)