torsdag 27 januari 2011

Sömnlösa nätter

Jag är dålig på att blogga, men det är rätt tufft just nu. Jag har svårt att somna, sover dåligt o vaknar med röda ögon som värker. Jag ligger o funderar på allt. Jag har 3 barn - alla under skolåldern. Bara 2 går på förskola för minsta är hemma. Och det gör att det inte är jättemånga timmar de är på sin förskola. Jag handlar, städar, diskar o allt sånt ni vet som hör till o vissa dagar hinner jag inte med ens som det är nu när miniägget tycker att jag ska prioritera henne. Och det gör jag förstås, hon är ändå min dotter, mitt barn, en levande individ, så vad gör det om disken staplas lite, middagen är något värmt i micron med lite för högt kaloriinehåll, om det bara dammsugs varannan dag eller om kläderna nte sorteras?

Men grejen är att jag känner mig stressad, nästintill lite bränd faktiskt. Det är mycket att hinna med. Barnen har sina tider o det ska bokas tandläkarbesök, bvc-besök, körövningar, bilprovningen kräver att de ska testa bilen av nån konstig anledning - jag tycker den funkar bra, men det är nån sån där årlig ide dom har.

Det som gör mig sömnlös är att min kurs har börjat. Vi pratar alltså högskolestudier på heltid här. Och det visade sig dessutom vara en kurs där de inte spelar in föreläsningar för att distansstudenter ska kunna studera när de passar dem (läs sena kvällar, nätter o när miniägg sover middag) utan det är flera pass i veckan under dagtid man måste sitta framför datorn o jag har verkligen inte tid med det.

Men jag är så fruktansvärt rädd att inte få något jobb i Mars. Så rädd att hamna efter med räkningar för det är inte helt säkert jag får a-kassa heller eftersom jag själv sade upp mig från min anställning. Att det var 4 år sen och att jobbet ligger 35 mil härifrån o jag inte vill pendla från mina 3 barn spelar nog ingen roll i nya hårda sverige. Jag vill bo kvar i vårt hus.

Just nu pendlar tankarna mellan att jag kanske klarar det med en enorm vilja även om jag kanske kollapsar på sluet, eller om jag ska ha is i magen, lita på att det löser sig och inte bhöva vända ut o in på mig själv sista föräldralediga månaden. Det är trots allt det sista föräldralediga jag är i livet (antagligen).

Jag vet ärligt talat inte hur jag ska göra o väljer jag bort kursen så vill jag bestämma mig innan måndag för då är det 3 introduktionsdagar då man ska vara på plats och det är en resa på 10 mil enkel resa. Känns onödigt o köra de dagarna o dessutom slösa bensinpengar om man ändå hoppar av kursen en vecka senare. Jag önskar någon bara kunde bestämma hur jag skulle göra.Jag klarar det inte.

2 kommentarer:

Anonym sa...

va jobbigt hjärtat!
Beslutet med skolan kan jag inte hjälpa dej me, men jag tycker att du kan kräva mer av din man!!!!
Pussar från svärmor

Cin sa...

Låter som om du är gift med en djurgårdare ;-)
Nej, men visst har du väl rätt till barnomsorg för alla de tre när du studerar heltid även om det sker på distans!

Du är, trots att du själv kanske inte känner dig så stark just nu, min stora idol och förebild när det gäller att vara mamma!!