fredag 22 juni 2012

GLAD MIDSOMMAR ALLA

Jag älskar midsommar. Maten, dansen, traditionerna, de sena ljumma kvällarna.
När jag var yngre brukade jag se midsommardagens morgon gry. Idag började jag med att fira midsommar redan efter tolvslaget, man måste ju se till o få ut så mycket som möjligt av midsommarafton. När hönsen till slut hade somnat i en svettig hög överallt omkring och på mig vid halv två på natten (själv låg jag orörlig som i ett skruvstäd) då kunde jag unna mig 2 timmars sömn. Sen upp och jobba, cykla ut morgontidningen och i ren skräck att väcka något av barnen så vaknade min kropp halv fyra, en kvart innan klockan. Och jag fick se aftonens dag gry istället.

Cykla, cykla, springa, springa. Hemma vid 6 och hoppas på att somna om. Eller skulle jag göra den där kakan. Nej, satsar på att kanske somna om. Tog en timme att somna, bara för att vakna efter en halvtimme av Tuppens larm. Ingen av hönsen vaknade tack o lov, men vår egna husgeting verkade ha förvirrat sig mellan fönstret och gardinen på ett väldigt irriterande vis. Somnade om vid 8 och hönsen vaknade vid halv nio. Är nog risk för att grodorna hoppar lite lagom högt i eftermiddag. Och kanske inleder jag en kaffe-karriär. Men glad midsommar alla mina vänner, bekanta o ovänner om jag har några också!

Nu står maten på bordet o gästerna kommer strax.



Inga kommentarer: