torsdag 9 april 2009

Jesus lever

Det är väl det som påsken går ut på. Iallafall vill dagis få våra barn att tro det. Själv känner jag mest att påsken går ut på att käka ägg o lata mig hemma i mammas soffa, kanske snaska lite ur nåt påskägg också.

Igår hade dagis stor påsksamling i kyrkan där några ur församlingen spelade upp Jesu korsfästelse, död o uppståndelse. Eller själva korsfästningen var de arma barnen förskonade ifrån då den skedde bakom en av de stora pelarna framme vid altaret. Även uppståndelsen skulle nog dra ut på tiden så historien slutade med att stenen vid graven var borta.

Efter den lilla teaterföreställningen så fick alla en varsin tulpan (det skulle kunna vara den på bilden och det är det också). Våra barn fick sin blomma av självaste Jesus som då var i hög grad levande. Senare när vi mötte ett par pensionärer i dörren till elaffären hade barnen fortfarande blommorna i högsta hugg, vilket tydligen triggade känslor hos den gamla tanten som utbrast i ett "åh, vilka fina blommor ni har flickor".

Jag tittade vänligt på henne, log o svarade milt "Ja, dom har vi fått av Jesus"
Tantens leende försvann o man riktigt såg hur förvirringen spred sig. Hon stakade sig lite o sa sen trevande "jaha, av chezus (jesus på nåt spanskt språk)"

Nej, av Jesus, död o uppstånden vid påsk, fortsätter jag lite lågt. Sen var jag faktiskt tvungen att skrattande berätta sanningen om påskspelet i kyrkan, för tanten såg ut som om hon skulle ringa socialen på stört. Trodde väl jag var med i nån hemsk religös sekt eller nåt.

Inga kommentarer: