onsdag 29 april 2009

Frågor med menlösa svar

Eftersom jag har en vän som är gravid vars blogg jag följer, så undrade jag var hon tog sin information ifrån. Som vad som händer med mamman och vad som händer i magen i respektive vecka. Jag surfade runt lite på deras hemsida o hamnade på en "fråga barnmorskan" sida där jag hittade denna fråga. Säg mig gärna någon var nånstans ni hittar svaret på frågan. Jag hatar svar som inte svarar på frågan. Spelar ingen roll varför, hon kan väl ändå svara på frågan!

Fråga
Jag undrar från vilken vecka man kan få reda på vilket kön det är på babyn? Visst gör man det med ultraljud?


Svar
I Sverige har man som policy att inte titta efter eller upplysa om kön vid ultraljud. Det frivilliga ultraljudet runt vecka 17-18 har ett rent medicinskt syfte likaså ultraljud senare i graviditeten. Så håll ut! Tids nog får ni ju svar.
Barnmorskan Therese

Inga kommentarer: