måndag 13 september 2010

En mångsidig kaka med olika variationer

Ni som bör hålla er borta från sötsaker, kanske gå ner nåt kg eller helt enkelt lever tråkiga liv, ni kan titta på första bilden och tänka "hjälp vad med disk, det verkar jobbigt, inget för mig, lika bra att sluta läsa nu" och sluta läsa.

Ni andra som tror er ätit äppelkaka i ert liv, inte bryr er om nåt kg hit eller dit kan fortsätta läsa.
Det här är inte bara äppelkaka - det är äppelkaka. Ni tror att ni har ätit äppelkaka - det här är äppelkaka. Recept som följande...

Riv ett par äpplen i en bunke (jag tog 2 för jag är inte så förtjust i äpplen) rör ner lite kanel, kardemumma o en nypa socker

Vispa 3 ägg o 4 dl socker rejält pösigt
Smält 150 g smör o häv i - vispa lite
Häll i 2 tsk vaniljsocker o 4 dl mjöl o vispa igen

Häll upp i en liten långpanna eller en stor ugnsform (jag har ingen liten långpanna) o strö över äppelgegget. Eller gör klyftor om du nu hellre föredrar lite o bita i men jag gillar gegg.

Grädda 20-25 min i lilla långpannan, jag fick köra 25-30 i min ugnsform på 200 grader. Ni ser på färgen, men den får gärna vara lite degig i mitten.

Sen för er som känner er missmodiga över första bilden så hinner man ju faktiskt röja upp på dom där 20-30 minutrarna o har man diskmaskin ska man absolut inte klaga. Sen kan man äta nybakad äppelkaka i sitt fina rena kök o avnjuta med den hemkokta saften från dagen innan. Vanijlglass eller vaniljsås passar naturligtvis utmärkt till. Gå o baka med er nu.


Ni kanske till och med upptäcker tjusningen i att denna kaka som från början är en bärkaka (typ hallon o blåbär) går att äta även naturell, eller med choklad, eller helt enkelt direkt ur bunken. Så slipper ni slösa energi på att värma upp ugnen också...

1 kommentar:

Catharina & sockan sa...

Hej!

Måste prova din äpplekaka någon dag!

Tack för att du bloggar, läser så ofta jag kan och skrattar nästan varje gång!

Kram!
Catharina med sockan Ebba