söndag 24 februari 2008

Sömnlukt?

Jag har kommit på förresten varför jag är så trött på kvällarna. Hur mycket jag än vill sitta uppe en stund efter 20.00 för att dricka lite te, se nåt på TV kanske, träna, vara lite vuxen för mig själv eller prata lite med min man så somnar jag titt som tätt med barnen redan innan Åtta. Jag kan varken skylla på järnbrist eller vintermörker. Jag har nog kommit på det...

För när man lägger sig ner i ett svalt, mörkt rum med 2 snurriga barn (en på varje arm som riktigt naglar fast en i madrassen) o hör sig själv sjunga lugna vaggvisor, så är det lätt att varva ner själv. Och när man kommer på sig själv att nu är det första gången på hela dagen som kroppen är stilla, då passar kroppen på att slappna av vare sig man vill det eller inte. Sen vet jag inte hur andra lägger sina barn men eftersom vi ligger tätt tätt ihop o andas nästan i takt så kan man riktigt känna hur deras små kroppar blir tyngre o tyngre o när de somnat så känns det i rummet på nåt sätt. Vet att det låter konstigt men det nästan luktar sömn, luktar lugn o ro. Man hör hur dom andas annorlunda. Då slappnar även jag av o vips så sover jag mot min vilja...

Så där har vi det! Men jag är inte så säker på att kjag vill ändra gonattrutinen för den är mysig men jag vill ite somna varannan kväll heller. Tips mottages gärna =)

Inga kommentarer: