måndag 18 maj 2009

Fear factor


Blev lite inspirerad av en tråd jag följer där Anna Wahlgren diskuteras.
Bråttomversionen av Sova-hela-natten kuren: Släng in barnet i sängen, släng ihop nån liten fin ramsa att nu ska barnet sova, stäng dörren o gå ut. Skriker barnet så mycket att det gör ont i hjärtat - sätt på dammsugaren o låt barnet reda ut sina demoner själv.

Med det sagt så ville jag komma till att nån liknat det med en vuxens spindelfobi. Att vissa väljer att konfronteras med sin rädsla genom att möta spindlar. På samma sätt är det bra för ett litet barn på ett par månader att möta sin rädsla för ensamhet o övergivenhet. Att möta sin dödsångest ska göra dem starka o trygga tydligen. Som svar på det kom naturligtvis att man som vuxen möter sin rädsla gradvis o att det itne direkt är så att en psykolog skulle låsa in en i ett rum fullt av spindlar o sen stå o vissla utanför att "sluta larva dig nu, dom är inte farliga".

Enda gången jag kan tänka mig någon bli inkastad hos spindlar det är i fear factor, och som vuxen har man förhoppningsvis anmält sig frivilligt. Barn som utsätts för samma sak har liksom inte riktigt valt själva. För jag tycker ändå att SHN-kuren verkar ha vissa likheter med fear factor.

Jag själv är inget stort fan av spindlar, vi är inte direkt bästa vänner. Idag skulle jag duscha innan en lektion och jag fick lov att hålla stenkoll på spindeln i badrummet hela tiden, så jag inte skulle råka tappa bort den o ge den chansen att smyga upp bakom mig o bita ihjäl mig. Gå på toaletten var uteslutet, jag gick på övervåningen. Så vad jag vill säga är att om min man köper hem ett par dussin såna här spindlar, stänger in mig på toaletten o låser dörren o sen igorerar mina panikskrik med "sluta fåna dig, dom bits inte" för att sen sätta igång dammsugaren på högsta volym o slamra med diskmaskinen för att överrösta mig, skulle jag inte tacka honom efteråt. Jag skulle slänga ut honom från balkongen med huvudet före o byta lås på dörren. Jag skulle känna mig oerhört orespekterad o förnedrad. Synd att barn inte kan välja att byta föräldrar. Det kan bara soc göra o än klassas tyvärr inte dom värsta varianterna av Anna Wahlgren som barnmisshandel o försummelse, men förhoppningsvis i framtiden.

Det ända jag skulle tacka honom för var om han trots allt passat på o dammsuga när dammsugaren ändå var igång, men jag tror att han bara skulle ha låtit den stå där o surra.

6 kommentarer:

Malin sa...

Jag måste säga att jag håller med dig totalt. Jag har nattat mina ungar med mys och gos och så har dom fått sova med mig tills dom själva har tröttnat. Mina ungar fick aldrig någonsin somna gråtandes efter mig(inte ens när dom var bebisar, då fick dom hellre somna i min famn)

Sara sa...

Helt klockrent!

Haakon , ensamstående pappa sa...

ahh liten spindel :-)

Mina somnar alltid med mig
Mellan 2 min till 15 min normalt

Sis sa...

Huua, hemska spindel. Om seperationsångest är ens i närheten av min spindelfobi förstår jag att dom inte vill vara ensamma! Krama dina barn! :P

N-H-S.S.Hansen sa...

Ni skulle ha klappat min lilla spindel jag hade en gång i tiden då man var lite yngre
En Tarantella :-)

hönsmamman sa...

Nja du, hade nog itne ens klivit över tröskeln är jag rädd hörru du =)