fredag 29 maj 2009

Smart affärsidé eller lurendrejeri

Det står en belgare utanför Ica Maxi o säljer välpolerade jordgubbar för 30 kronor asken. Trots det är det nog inte så många som köper, kanske inväntar vi de svenska? Men iaf, idag när jag kom så hade en kvinna smällt upp ett stånd vid ÖB som ligger i andra änden av parkeringen där hon sålde jordgubbar för 20 kronor. När jag går ut så hör jag henne säga till en tant "ja, men dom är billigare än vid Ica" varpå tanten svarar "ja, men dom ser inte bra ut dom här inte".

Sen handlar jag mitt på Ica o när jag kommer ut ser jag att kvinnan o mannen bytt plats. WTF!
Så nu tror jag så här: Dom sorterar ut alla mindre bra gubbar som hon kan sälja i sitt stånd som han itne fått sålt ändå o hoppas på att folk köper bara för att det är billigare, alternativt så tänker folk att "va fan, jag köper dom fina, skit samma att dom är lite dyrare" när dom ser dom ofina vid ÖB. Men eftersom det är samma försäljare, varför skulle det då vara prisskillnad om inte min teori håller?

Smart eller lur?

Inga kommentarer: