måndag 15 november 2010

Försäkringskassan del 2

Tidigare i höstas hade jag en liten historia med försäkringskassan. Man blir ju alltid liksom lite sjukt nojjig när man får brev från dem eller när nåt inte är som vanligt. Får jag pengar den 25e är jag nöjd, allt annat är skitläskigt.

Som idag. Jag skulle in o kolla kontot för att se om veckomenyn kommer bestå av 7 nyanser av falukorv, eller om vi kunde kosta på oss lite färsk frukt och en o annan skinkbit på frukostmackan. Jag ser då att fk kommer göra en utbetalning imorgon på cirka 1700 kr. Då blir man nojjig. Varför, tänker man? Är mina dagar slut (tuppen har inte fyllt i att han överlåter dagar än) o är detta allt jag kommer få i november? Kommer det dröja med utbetalningen den 25e nu bara för att vi inte skickat in papper i god tid? Kommer vi ha råd med julklappar? Blir det vatten o bröd framöver? Så jag ringde för o få svar trots att jag inte var säker på att jag ville veta. Var sjukt nervös.

Sist så tyckte dom ju att jag hade för låg ersättning o sa att om jag ville ha högre SGI så skulle jag fylla i blanketten de skickade. Blanketten kom o skulle vara inne senast den 25 okt, och jag gjorde ett halvhjärtat försök att spåra upp min gamla arbetsgivare - eller iaf ett nummer till dom men orkade faktiskt inte. Jag erkänner att jag sket i blanketten. Det var inte värt nån hundring extra i månaden kändes det som just då för jag hade miljoner andra saker för mig. Det var ändå ett beslut som bara skulle drabba mig och det var ju inte så att jag lurade till mig pengar med falska uppgifter eller så - mera tvärtom. Så tanken slog mig oxå att eftersom jag inte skickat in några nya uppgifter kanske do hade nollat mig o nu skulle jag alltså få leva på 1700 i månaden o få lov att sälja min kropp för att ha råd o sätta blodpuddig på bordet.

Men åter igen överraskar fk. Eftersom dom inte fått några nya uppgifter hade dom på eget bevåg höjt min SGI o betalade nu ut lite retroaktiv ersättning. Jag fick lov att fråga klart o tydligt om jag kunde bortse från dessa pengar, köpa nåt nyggt o samtidigt räkna med vanlig ersättning den 25e? Köp nåt snyggt, sa killen.. Så nu har jag beställt läckra underkläder på nätet =)

3 kommentarer:

Cin sa...

kan jag få numret till din handläggare

hm sa...

haha, jag har inge nummer. Jag ringer dom ju aldrig - dom ringer mig hela tiden =D

Anonym sa...

Läckra underkläder??!!! Var det inte ngt snyggt till dig du skulle köpa ? ;-) Hihihi

Nillo