fredag 22 augusti 2008

Flickan i Äppelträdet?

Lillhönan börjar ta sig ton. Alltsom oftast får man denna min rakt upp i ansiktet när man manar o bannar. Klättra överallt, stå på bordet, springa på bordet o hoppa från bordet. Inget sans o förnuft alls i den lilla kroppen. Men hon är go min lillla tjej. Gillar att pussas. Uscha, säger hon. Börjar bli stor hon med. Nu ska jag sitta o kopiera tillbaka alla bilder från bloggen eftersom många bilder försvann då. Jag ångrar så att jag inte la upp filmen där storhönan red på kamelen. Men men... Ikväll har vi haft en underbar eftermiddag hemma hos mormor o fått tacos serverat.


Jag tror det finns en dikt som jag tror är skriven av Gustav Fröding (skulle ju kunna googla men jag orkar inte, nån får rätta mig om jag har fel) som heter "flickan i äppelträdet" eller bara "flickan i trädet". Vet att pappa hade en bild på mig när jag satt högt uppe i ett äppelträd när jag var runt 10 år kanske. Sen hängde den dikten bredvid. Kom o tänka på det nu ikväll när mina barn klättrade i mormors äppelträd. Storhönan tar sig numera upp själv o klätterapa nummer 2 ville ju inte vara sämre så hon krävde hjälp av en snäll moster *S* Lägg märke till storhönans nya gummistövlar (eller nya o nya, min mamma berättade att hon köpt dom på loppis åt antingen mig eller systeryster så dom är iaf minst 25 år gamla men fullt fungerande). Hon fick dom av moster Maja ikväll o ville för allt i världen inte ta av sig dom. När vi gick o la oss fick jag dyrt o heligt lova att dom skulle finnas kvar i morgon. Vilket för oss osökt in på minnet av min systeryster. Hon fick en ny slalomhjälm en vinter i julklapp o skulle promt sova med den på. Vår ömma moder lät henne o jag måste nog leta efter det kortet för det såg bra roligt ut.


1 kommentar:

Anonym sa...

hahaha... I remember that... slalomhjälm... Den va väl röd?

/Sis