måndag 11 augusti 2008

Känner inte igen mig själv


Jag vet ju att jag lovade mig själv efter förra årets katastrofalt misslyckade försök till att göra saft, att jag aldrig nånsin skulle ge mig på att ens försöka igen. Hela köket nersolkat, saftstänk överallt o av massa liter bär ca 3 dl saft som började jäsa o ångerna gjorde mig yr efter ett dygn. Detta år tänkte jag göra gelé istället. Gelé är ju gott, men när jag började bläddra i recepten så skulle man helst ha knappt mogna bär eller tillsätta en massa skit o koka på nåt krångligt sätt o det orkade jag rakt inte. Eftersom våra bär är bra mogna så tänkte jag att jag gör saft ändå. Men jag gör det på mitt sätt för skitreceptet i denna kokbok fungerade ju uppenbarligen inte (nä, jag är inte bitter - låter det som det? *S*)

Vi hade plockat runt 4 liter bär o när jag hade kokat allt så körde jag det genom durkslaget istället för saftduken som var lika ogenomtränglit som ... välj valfritt för jag kommer inte på nåt bra som lämpar sig (nä, jag är fortfarande inte bitter)

Iallafall blev det riktigt bra. 4 fina flaskor o den blev riktigt god. Lite grumlig i botten då var silen som sagt var lite grövre men nu har jag iaf gjort saft som en äkta bondmora *S* O ett tag kände jag faktiskt ett liten styng av att vilja gå ut i skogen o plocka en mer massa goda bär o sylta o safta. Hjortronen jag fick blev ju oxå god sylt. Vi har ju sån stor fin jordkällare (nu börjar jag låta som en riktig skogsmänniska o blir lite rädd för mig själv *S*)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Riktig bondtös nu *ler* bra att det blev gott ! ny bakade bullar till ??

Anonym sa...

Lite "tantvarning" kanske! *ler*
Puss från Svärmor.

Anonym sa...

"tant" kan du va själv *S*