måndag 20 december 2010

Kyrkan är av ondo

Egentligen borde jag sova, men jag är upprörd. Och det är svenska kyrkan i Orsas fel.

Jag VET att det liksom var vi som helt frivilligt valde förskolan med kristen profil (trots att vi inte är kristna) och när det var julspel så var alla förskolor inbjudna så det hade inte spelat någon roll om vi valt kommunal förskola i alla fall. Men det är det här julspelet som retar mig. Den där jäkla Josef gick o småpratade med Maria på väg in i Betlehem o tyckte han var lustig när han sa till Maria

Nä, men Jesus kan väl barnet inte heta - vad sägs om Zlatan (o alla ungar skrattade)

Men min unge är inte som alla andra ungar. Idag när hon satte upp sin krubba som hon fått göra på dagis frågade hon allvarligt

Mamma, är det Zlatan som är Jesus på riktigt?

Neeeeeeej, det är fan inte Zlatan som är Jesus! Att säga att jag ogillar Zlatan är en underdrift och nu sätter alltså kyrkan dessa griller i huvudet på barnen. Zlatan har inget gudomligt över sig, han är ingen frälsare och han bör helst inte ens nämnas här hemma! Ut med Zlatan! Nästa år ska jag propsa på att Josef försöker övertala Maria att döpa ungen till Källström istället


Krubban med alla gipsfigurer de fått måla själv. Den snälla fröken skickade med lite hö o sa att "tja sen får ni ju välja själva hur skräpigt ni vill ha det" Tackar för det. Storhönan valde väldigt skräpigt.

Inga kommentarer: