fredag 16 november 2007

Decembermorgon

Fast i november då... Nåt jag tycker är mysigt på vintern är dessa lugna, tysta mornar då man kan smyga ner vid 8 (barnen tror att det är natt fortfarande för att det är så mörkt), sätta sig i köket med ett litet stearinljus, man ger katten lite mat, man äter lite frukost i lugn o ro o sen när man hör små tassande fotsteg så ropar man försiktigt "jag är här nere vännen" o sen kryper man upp i soffan tillsammans o myser o läser sagor tills det ljusnar. Så skulle jag vilja ha det varje morgon. Hittills har jag inte haft en enda sån här morgon, inte en enda!

Imorse (läs inatt) vaknade barnen strax före 5 vilket innebär att klockan stod alltså på 4 o nånting - 4!!! Stora tjejen pep o grät o hade ont i magen o ville gå på toaletten - det kom ingenting. 3 gånger kom det ingenting. 3 gånger väckte hon lilltjejen och när storhönan somnat om runt 5.45 så var det alltså en liten person kvar. Hon somnade ganska omgående hon med iofs, men bara om jag stod upp med henne i famnen så från 5.45 till 7 har jag försökt lägga ner henne förgäves. Enbart i min famn, upprätt sov hon så srtax efter 7 gav jag upp, smög ner med lillhönan på axeln o satte mig i soffan o såg på gårdagens inspelade avsnitt av Medium som jag var alldeles för trött för att se då.

Pappalappa kommer ner runt 10 i 8 o frågar hur länge vi suttit där o jag får lust att svara "sen förra veckan". Det känns verkligen som om jag inte sovit på en vecka nu. Sen kommer storhönan strax efter (det var ju nu JAG skulle gå upp i min ensamhet - hur kommer det sig att jag redan varit vaken i dryga 3 timmar?).

Och från det att hon klev upp har hon tjatat om att få se Pippi på rymmen så jag sa "javisst, absolut, naturligtvis - MEN när lillasyster somnat". Hehe, tänker jag och ser fram emot 83 minuters vila under förmiddagen så runt 10 inleds operation sovning. Lillhöna somnar fort o sover gott i sin vagga. Jag smyger ner o viskar i örat på min dotter att nu - nu kan vi se Pippi.
-Nej, jag vill inte, säger hon!
Nåväl, vad är väl en bal på slottet? Jag städar istället o storhönan pysslar med sitt o sen vaknar lillhönan o nu är det lunch o samma visa varje dag, dag ut o dag in. Allt börjar om från 0. Vila får man göra när man är död.

Inga kommentarer: