måndag 5 november 2007

Storstadsluft

Så var helgen snabbt över. Tänk att jag kände hur det pirrade i hela kroppen när SJ-tåget började passera pendelstationer. Äntligen hemma... Fast borta egentligen.. Så fort jag kliver av på centralen är det som om jag aldrig åkt. Som om drygt 4 månader plötsligt raderas o inte finns längre. Och när jag kommer ner till pendeln känner jag mig som vilken stockholmare som helst, ingen kan se att jag egentligen bor på landet bland bönder o vargar. Jag åker direkt ut till mässan o möter kompis. Vi går runt ett tag för att sen åka hem till henne för att äta middag..
Och jag blir lika imponerad varje gång jag är hos henne. Trots 3 vilda ungar som röjer runt som virvelvindar á la Hollywood-katastrof-film så är allt så rent o fint hemma hos henne. Hur hinner hon? Hur orkar hon? Dessutom är hon snart höggravid! Hemma hos mig ser det ut som SOS Poseidon (ni vet den där båten som hamnar upponer o allt flyter omkring där det inte ska vara. Fast utan vatten på golvet då). Inget damm, inget skräp, inga grejer, ingen disk! Jag vill också ha det så.

På lördagen så spöregnar det så vi stannar inne (o kompis med huliganungar hinner baka 3 tårtor samt laga lunch till alla o kvittrar glatt "nejdå, ingen fara, sitt du" när jag frågar om jag ska hjälpa till med något. Så jag sitter väl där jag sitter, leker lite med ungarna). Lillhöna skrattar gott åt stojet runt omkring o det är härligt att se. Vi äter lunch o planerar att åka in till stan. Man vill väl passa på o gå runt lite när man väl är där o det har slutat regna så vi ger oss av. Vi har inget bestämt mål direkt utöver en barnaffär på fridhemsplan men jag är nöjd bara med att befinna mig i en stad där inte allt klappar igen efter 13 på lördagar. Men när vi kommer fram är det släkt o mörkt. Stängt - va fan! Det slår oss att det är halloween så lördagen är som söndag med undantaget att det inte ens är öppet som en söndag utan helt stängt i hela stan. Aaaaaaaaaaaahhhhhhh!!!!!

Jaja, jag passar på att svänga förbi o plocka upp en gåstol som jag ringt in på blocket så med vagn, barn, packning, massa gratisgrejer från mässan o en jättestol rullar jag in på centralen igen för att borda tåg 50 tillbaka igen till obygden. Lite gråter jag inombords för jag har saknat stan. Vad jag absolut inte har saknat dock är dessa kisshissar som man ibland inte kan undvika när man reser med barnvagn. Små, trånga, metallhissar som går sakta o stinker alkis o piss. Blääää.

Och Storhönan har varit med mormor o haft det jättebra men jag längtar. Hela vägen hem längtar jag och det gör lite ont i mig att veta att hon sover när jag kommer hem. Men det är en dag imorgon också och då kan vi kramas. Kvällen får spenderas med att kramas med pappalappan för där har också saknats lite...

Och söndagen har spenderats med att röja så jag kommer ett litet steg närmare "operation kompisfint" och nu är det faktiskt ganska ok här hemma. Alla möbler står där de ska iallafall och även om det är mycket kvar inna jag har mitt perfekta hus så är båten på rätt köl igen =)

Inga kommentarer: