fredag 27 november 2009

Dagens middag?

Lillhöna: Kan man äta det här mamma (håller upp nåt osynligt mellan fingrarna)

Jag: Jag vet inte, vad är det för nåt (tänker antagligen inte)

Lillhöna: En snorkråka

Jag: Nej, då ska du nog ta ett papper istället

Lillhöna: För seeeeeent (sen hörs ett avgrundsskratt medan man ser henne vända på klacken o springa iväg)


Men nu har jag läst ut Jesper Juul ikväll o inser att det var helt klart jag som handskades med situationen fel. Man ska inte säga nej, man ska säga ja. Så nästa gång hon frågar om hon får äta snorkråkor (det är ju trevligt att hon frågar iaf) så borde jag alltså säga nåt i stil med "Ja, det får du gärna göra om du tror att det är gott, men JAG tycker du ska ta ett papper istället"

1 kommentar:

Cin sa...

Den boken måste jag oxå läsa... klarar aldrig av att disk med kidsen ;-)