torsdag 25 oktober 2007

Ett skepp kommer lastat

Igår när jag hade tröttnat på alla sånger jag brukar sjunga när barnen ska sova o inte visste vad jag skulle ta till kom jag o tänka på min pappa. Han brukade också alltid sjunga oss till sömns. Om han hade mer än en sång på repertoaren vet jag inte men det är bara den sången jag kommer ihåg. Förutom den där första versen som jag kommer ihåg ordagrant så drog jag mig till minnes att det var nåt med en massa djur som sprang omkring på en båt också. Men det kanske är där någonstans man somnat som liten =)

Eftersom jag bara minns början så blev det lite enformigt efter ett tag men då barnen somnat googlade jag lite och insåg snabbt att en sång räckte säkert långt då den hade typ 47 verser. Och djuren fanns ungefär i mitten så min teori om att vi däckat ungefär då kan nog mycket väl stämma.. Men nu ska jag sätta mig o plugga så kanske mina barn kan få höra åtminstone 3 verser ikväll.. Om nån undrar vad det är för sång så var det "Möte i monsunen" och den börjar så här:

Vi mötte ett skepp i den svalkande monsun
där vi ångade mot Röda havet opp,
en fullriggare det var och dess namn var Taifun,

som nu seglade från ostindien till Good Hope


Nu blir jag lite nostalgisk när jag skriver det här o kan riktigt höra hans röst. Jag kommer ihåg det som igår och ju mer jag läser av låttexten ju mer hör jag varje ord i mitt huvud som om han sjöng för mig precis nu o jag kommer ihåg varje ord. Kortet är taget 1977 eller möjligtvis 78 eftersom jag är född så sent på året.

Inga kommentarer: