fredag 12 oktober 2007

Mera matematik

Nu fick jag ju lite ångest över min sviktande procentuella finhet här hemma så nu är barnens rum städat o hallen uppe o nere damsugen. Tyvärr ligger jag 2 tvättkorgar med ren tvätt efter som ska in på hyllorna men det går lika bra att gräva ett tag till, nån måtta får det vara. Nu är jag uppe i 4 rum av 7 men eftersom 2 rum ligger i källaren räknas de ju liksom inte riktigt iallafall - eller hur?

Sovrummet städades upp och jag funderade logiskt på platsproblemet. Inatt har jag sovit illa så jag tänkte att om jag vänder madrasserna (dom står fortfarande på golvet eftersom vi inte riktigt vet var skruvarna till stommen är) så får jag ju en säng som är 200 bred. Lite extra plats iallafall. Eftersom dom är 90 breda egentligen så borde då längden bli 180 vilket skulle funka utmärkt eftersom jag bara är 165. 15 cm tillgodo borde ju räcka eftersom man inte ligger med huvudet helt intill väggen tänkte jag. Sängen ser nu läskigt stor ut (härligt, härligt) dock kort och när jag la mig i den så stack halva underbenen ut!?! Jag skulle ju ha 15 cm över!! Har jag växt under natten eller har madrasserna krympt? Inget verkar troligt. Hmmm, jag tar o testar ändå för det ser ut att bli härligt mycket plats över till mig trots alla barn.

Sen att det ska behöva ta en halvtimme att bädda en säng är en annan historia men när 3-åringen ska stjälpa - förlåt, hjälpa till så kan man bli lätt vansinnig innan man är klar... Fast hoppa i sängen är kul förstås!

Inga kommentarer: