måndag 29 oktober 2007

Piller-trillare

Idag har mina 2 små hönor varit till tandläkaren.. Dom var sååååå duktiga, om man bortser från att storhönan inte ville sitta i stolen, inte ville att tanten skulle ta i henne, inte ville gapa o visa sina tänder o inte ville vara i rummet överhuvudtaget o lillhönan som blivit väckt hela dan o var skittrött o inte ville någonting. Men annars gick det bra, det gick bra för mig också. Jag är stolt över mig själv hur lugnt jag travade in där glad i hågen med tanke på att jag avskyr tandläkaren. Och då menar jag verkligen avskyr. Kanske var jag så lugn för att det inte gällde mig själv. Då brukar jag må så illa att jag är nära att springa in på toa flera gånger i väntrummet.

Jag hade en taktik i mina unga dar (allt innan jag fick barn räknas som unga dar). Först skrev tandläkaren ut lugnande som jag petade i mig kvällen innan så jag skulle kunna sova, en på morgonen och 2 st en timme innan besöket, vilket gjorde mig ganska så lugn faktiskt. Sen satte jag mig i väntrummet minst en halvtimme innan jag hade tid så jag skulle hinna sitta där o bara lugna ner mig lite, må lite illa o lugna ner mig igen. Innan man fyllde 18 så hade man ju gratis tandvård. Då lät jag dom söva ner mig på lasarettet o så tog jag alla tänder på en o samma gång o tog smällen med att äta flytande i en vecka.
Men jag minns sista gången jag var hos tandläkaren innan jag blev gravid. Läkaren hade skrivit ut de ca 5 tabletterna men istället för 5 mg så blev det 10 mg men jag pillade i mig som vanligt... Kan ju säga att vägen längs sergelgatan upp till Hötorget blev minst sagt vinglig. Jag kryssade fram mellan människor som tittade konstigt på mig. Allt var en dimma o jag höll på att somna under själva besöket. Att gå tillbaka till jobbet efteråt var bara att glömma. Hur jag tog mig hem kommer jag knappt ihåg =)
Sen när jag blev gravid så vågade jag inte ta pillren längre o det blev bara ett besök under den tiden så jag borde kanske gå nån gång bara för att kolla men.... ja.... jo... nej, det blir nog inte förrän det ilar o isar o alvedon inte längre hjälper. Gå till tandläkaren frivilligt är nog inget för mig..

Men vår tandläkare idag då, jo, hon drog fram en tandborste som storhönan skulle få men hon måste se om den passade först =) Då gapade faktiskt tösen lite så hon fick in borsten o sen räknade hon fort som attan o kollade det hon kunde och alla 20 mjölktänder satt där dom skulle o det såg bra ut sa hon så uppdraget utfört!

Inga kommentarer: