tisdag 30 oktober 2007

Lathund?

Kan man bli mer förvirrad än när man har med myndigheter eller inrättningar o dylikt att göra? Skattemyndigheten tar ränta på den restskatt från MAJ. Visst ska deklarationen in i maj o man kan räkna ut sin +- skatt med hjälp av diverse mallar o tabeller o självhjälpskalkylprogram men om man inte har en susning om hur mycket man ska få tillbaka eller betala så bör man alltså stoppa in en rejäl slant på sitt skattekonto redan i maj för att vara på den säkra sidan. Men får JAG då ränta på mina pengar om det skulle visa sig att jag ska få tillbaka eller om kjag satt in för mycket pengar.. Nej, nej, det vore ju att ta för mycket för givet.. Ränta kan bara tillräknas från ena hållet tydligen... O inte till min fördel då!

Eller a-kasse avgiften? Visst är den rolig? Iallafall den förhöjda som di blåe införde. Jag tog ett friår efter föräldraledigheten för att ge mitt barn en chans att slippa stressa in i förskola så tidigt i livet. Och när man har friår har man också aktivitetsstöd från försäkringskassan och betalar då inte den förhöjda avgiften. Man får också hem ett inbetalningskort från facket eftersom dom nte har nån lön att dra sina avgifter ifrån. På detta inbetalningskort står det tydligt på förstasidan att:
Alla betalar den förhöjda avgiften utom arbetslösa eller personer med aktivitetsstöd
enklare o klarare än så kan det ju inte bli kan man tycka? Och eftersom mitt friår nu är slut och jag "bara" är föräldraledig igen tänkte jag att nu gäller väl andra regler, bäst att läsa igenom pappret. Men på baksidan där tabellerna för hur mycket man ska betala o efter vilken tabell man ska gå efter (finns 2 st) har försäkringskassan skrivit en lathund med denna text:

Den inkomst du skall räkna avgiften på är all inkomst av lönekaraktär från arbetsgivare. Om du under en månad inte fått lön från arbetsgivare skall du betala avgift på annan ersättning av lönekaraktär (så långt är jag med ändå) dock EJ t.ex ersättning från FK för sjuk -och föräldraledighet enligt tabell 1.

Nånstans inom mig vill jag tolka det som att jag inte behöver betala den förhöjda avgiften men jag vet faktiskt inte. VAD SKA JAG BETALA!?! Kommentera gärna den som vet.. Jag är förvirrad.. Ännu mer förvirrad över att en lathund är så rörig. Ska inte en lathund vara nåt som förenklar o talar om i stora drag? Detta gör mig bara förvirrad när det stod så kort o rakt på framsidan av pappret..

Inga kommentarer: