onsdag 16 januari 2008

Könsroller

Hade en intressant diskussion på Öppna förskolan igår om det här med könsroller o hur man uppfostrar sina barn att dela på ansvar o uppgifter. Vad sänder man själv ut för signaler? Man vill ju att en eventuell flickvän eller pojkvän ska kunna bo ihop med dom på ett drägligt sätt och man vill ju inte att ens barn ska dra hela lasset själv. Här hemma hos oss så har vi nog lyckats befästa könsrollen ganska så bra. Mamma gör många "manliga" saker. Som besiktigar bilen, skottar o sandar, skruvar ihop möbler, sätter upp lampor, borrar, sågar o står ofta med en skruvmejsel i högsta hugg. Jag går ut med sopor o lagar leksaker. Men för att det inte ska bli snedvridet åt andra hållet så diskar, städar o tvättar jag. Jag lagar mat, handlar, plockar undan, byter blöjor, läser sagor o nattar också. Man kan ju inte bara göra "manliga" saker... ;-)

(nu lär jag få skit av min man för han hjälper liksom till faktiskt.... ibland...)

Inga kommentarer: