tisdag 1 januari 2008

Tideräkning

Jag tänkte att jag skulle konvertera till Islam för att slippa vara 30 år. Dom har ju sina egna månader o räknar som dom själva vill. Februari till exempel är väl bannlyst antar jag eftersom den vart 4:e år ändrar dagsmängd. Jag började googla lite men hittade att ett muslimskt år bara är 354 dagar vilket innebar en skillnad på 11 dar ungefär, så då skulle jag vara nästan 31 om jag räknade om så muslim förkastade jag ganska snabbt.

Sen försökte jag sätta mig in i den Judiska kalendern men den var så rörig så jag gav upp. Dom hade inte en skottdag vart 4:e år utan ett helt skottår vart 7:e år - eller nåt sånt. Så här stod det:


Man kompenserar genom att lägga in en extra månad under sju av de år som infaller under en period på nitton år och dels genom att låta längden på två av årets månader variera mellan 29 och 30 dagar.

Ni förstår mer än mig antar jag. Sen ska vi inte tala om den kinesiska kalendern...

Hur jag än letade o försökte förstå så verkade det som om jag bara skulle bli äldre hela tiden så det bästa vore nog att starta en egen religion o ha 40 dagars månader o låta månaderna vara oberoende av årstiderna. Så är det bara att räkna om. 30 år á la 12 månader per år blir 360 månader. Om det då går 9,1 månad på ett vanligt år om varje månad är 40 dagar så borde det bli.... hmmm.... jag måste ju ha 12 månader för att jag ska bli yngre o då borde det bli 480 dagar på ett år. Om jag då levt 10920 dagar enligt den gamla kalendern (om man räknar utan att ta allför stor hänsyn till skottdagar) o delar med 480 så får man fram att jag då bara borde vara 22,75 år vilket passar utmärkt. Fast då måste ja ha en ny födelsedag.. Hmmm... Jag har allstå en fjärdedel kvar till min 23-årsdag (480/4=120, 120 dar från nu borde bli i maj ungefär). Eftersom jag har skapat religionen o inte orkar räkna mer exakt ikväll tar jag sista april som födelsedag för då skjuter folk raketer o då kan jag hävda att dom är för min skull =)

Inga kommentarer: