onsdag 20 oktober 2010

Analogt vs digitalt

Nog för att det är datanördarna som nu för tiden tjänar multum, och att det är nödvändigt med datakunskaper i dagens samhälle, men kanske borde mina barn dra ner lite på datatiden. Ikväll läste jag och lillhöna en bilderbok där varje ord också har en ordbild. När vi kom fram till siffrorna stod det 1 och ett och så var det en bild på en båt. Varje siffra hade lika många saker efter sig. Hon var fast besluten om att det antagligen stod just båt och inte ett och bad mig flera gånger läsa vad det stod.

Det var som om hon trodde att jag läste fel, för hon blev mer o mer irriterad och pekade frenetiskt på texten och till slut utbrast hon:
Men mamma, ser du inte var jag klickar nånstans!

Tror att vi måste börja bli lite mer analoga i den här familjen...

2 kommentarer:

morsan sa...

Nä, det kanske inte är helt fel. Man kanske måste "förstå" att det inte går att pausa verkligheten.

Cin sa...

Vrider mig av skratt!!