lördag 10 januari 2009

118 100

Nu har ja sett reklamen för 118 100 en gång för mycket. Man kan sms:a vilken fråga som helst o jag har lust att testa. Men jag måste ha en riktig fråga o inte bara "hur längt är ett snöre" typ.
Nu har jag kommit på en bra fråga som jag inte lyckades googla mig till (vilket inte säger så mycket egentligen, eftersom jag av nån anledning är urusel på o googla).

Men iaf. Jag läste på mjölkpaketet imorse att det går åt upp till 150.000 krokusar till 1 kg saffran. En jävla massa blommor med andra ord. Jag tänkte mig genast vilka jätteplantage det måste bli, för ingen saffranstillverkare satsar väl på o producera 1 eller 2 kg per år... Tänk er ytorna...

Jag fick fram att det produceras o säljs ca 300 ton saffran i världen per år vilket alltså kräver ca 45 miljarder blommor. Så min fråga till Eniro kommer därför bli hur många krokusar som odlas per kvadratmeter. Så kan vi sen se vilket land som skulle vara helt täckt me krokus om all odling koncentrerades till ett o samma ställe. Undrar hur snabbt man får svar?

Inga kommentarer: