måndag 2 februari 2009

Gaser i magen?

Nu blir det lite gravidsnack för jag har tänkt på en sak de senaste dagarna. Inne på ett forum för gravida frågar en orolig blivande mamma när man egentligen kan börja känna rörelser från fostret. Själv är jag inte ett dugg orolig trots att jag är i v.17 o i tidningarna säger att omföderskor kan börja känna redan i v.16. Sist kände jag inte förrän v.21 o v.20 med lillhöna tror jag.

Men enligt en klämkäck mamma då så hade hon minsann känt det lilla pyret redan i v.9 o ända sen dess. Jag tyckte det lät lite väl tidigt (inte för att jag hade haft nåt emot att få känna en liten snurr då o då nu men jag förväntar mig inget än) så jag googlade lite. Så här står det om fostret i v.9:

Bebisen är runt 2-3 cm o huvud o hals börjar ta form. Man kan börja antyda mänskliga drag i ansiktet o muskler börjar bildas.

Muskler börjar bildas! Om nu muskler börjar bildas betyder det väl då att de egentligen inte är utvecklade. Vad sparkade då denna v.9 bebis med? Hur far man omkring när man ligger i en tajt liten påse i ett stort tomrum om man inte har några muskler? Jag är ledsen men jag tror att denna v.9 mirakel-mamma bara ätit nåt knasigt till middag.

Inga kommentarer: