söndag 8 mars 2009

ESP - antisladdsystem

Här han man gått o varit orolig för att aldrig mer kunna sladda ens lite grann då nya bilen var utrustad med antisladdsystemet ESP. Sladda lite då o då i nån kurva är ju faktiskt ganska kul.
Ikväll skulle jag köra hem min systers kille o det har snöat hela jävla dan o fryst på vilket resulterade i att det var snorhalt. Kommer i en korsning i faktiskt ingen fart alls (inte ens för att vara mig, utan jag menar verkligen ingen fart alls typ) , bilen går rakt fram, bromsarna tar inte o sen när dom väl tar flyger bakändan ut o vi håller på o ramma en traktor.

Nu låter det kanske lite värre än vad det var, jag hade ju trots allt ingen direkt fart o traktorer är ju kända för att köra långsamt så det var nog aldrig nån fara egentligen men det var lite läskigt då det var som blank-is o jag kände inte av några antisladdsystem för 5 öre. Inte heller några sprillans nya vinterdäck med dubb.

Så nu vet jag att det går o sladda ganska bra även nu. Men ska hålla mig till helt o hållet tomma platser =)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Är du säker på att det var inkopplat?

hönsmamman sa...

Jo då, lampan ESP blinkade för fullt så det tror jag nog. Man känner när man tar sats för att komma upp för backen hur hjulen liksom låser ömsom snurrar för fullt av sig själva. Det är lite läskigt faktiskt. Antar att man vänjer sig.