tisdag 31 mars 2009

Lura ungen

Jag tänkte vi skulle leka en liten lek.
Om ni tänker på ett barn, vilket som helst...
Typ ett barn runt 2 år. Eller 2 år o 5 dagar ungefär...
Sen tänker ni er att detta barn är inne i en trotsperiod. O då menar jag inte en trotsperiod utan en T-R-O-T-S-P-E-R-I-O-D

Sen tänker ni er att man som god mor vill lära barnet vissa saker inför vuxenlivet. Till exempel att inte äta från golven, att inte gnugga in mat i håret eller att inte skrika rakt ut hur länge som helst, för till synes ingen anledning tills du om du inte redan har thinnitus säkerligen lagt grunden för det.

Sen tänker du på alla fina råd man ofta får. Som att dom bara är små en kort period, att det gäller att välja sina fajter, att det som inte dödar dem härdar dem och dessutom att man inte riktigt ska lita på det där med dödandet o härdandet.

Nu när ni förhoppningsvis har en bild av en söt liten 2-åring med monsterhumör i huvudet så vill jag ha in alla råd o tips som faktiskt GÖR nån nytta för en gångs skull.

Vi är ingen urfattig familj även om vi inte vältrar oss i pengar. Men när jag kokar makaroner brukar det räcka ett par dar. Min man hävdar att vi kan bjuda in iallafall ett par barnfamiljer till när jag kokar pasta men han ljuger. Eller faktum är att man kan det men det tänker jag aldrig erkänna. I vilket fall som helst så behöver man inte snåla med makaronerna iallafall så när lillhöna - förlåt, monsterungen - tappar en makaron på golvet o hon vill att man ska ta upp den till varje pris så försöker man glatt med "ta en ny istället". När det inte funkar vilket det aldrig gör så funderar man då på om man ska ta stid eller lura ungen.

Om det är middag o man har varit igång hela dagen o verkligen inte orkar tjafsa så brukar det sluta med att jag smusslar med en makaron från min tallrik, sträcker mig ner o låtsas stånka lite för att sen ha "tagit upp" makaronen. Jag valde den enkla vägen för det kan bli sirentjut o gråt i 30 minuter. Men vad har ungen då lärt sig? Jo, att det tyvärr är helt ok att plocka upp mat från golvet. Så på exempelvis McDonalds o dylika ställen där det tyvärr inte är lika lätt för mamman att köra samma trick (näst intill omöjligt vill jag säga) blir det kaos.

Så frågan är nu hur man får sin 2-åring att sluta äta tappad mat utan att ha ett helvete varje middag?

Inga kommentarer: